Η παιδική απλήρωτη εργασία εδραιώνεται και διευρύνεται. Έχει ήδη θεσμοθετηθεί από τον πρόσφατα ψηφισμένο νόμο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Θεσμοθετείται τώρα το ημερομίσθιο του μαθητευόμενου στα 27,59 ευρώ και οι μαθητές καλούνται στο τέταρτο έτος της φοίτησής τους στα ΕΠΑΛ να εργαστούν στο πλαίσιο της μαθητείας. Οι μαθητές θα εργάζονται 4 μέρες την εβδομάδα, ενώ την μία μέρα θα παρακολουθούν εργαστηριακό μάθημα της ειδικότητάς τους στα ΕΠΑΛ. Η κυβέρνηση παροτρύνει τους μαθητές να συμμετέχουν στην τάξη της μαθητείας, αυξάνοντας τις θέσεις μαθητείας και διατυμπανίζοντας την αύξηση του ημερομισθίου από το 75% στο 95% επί του νόμιμου κατώτατου ορίου ημερομισθίου ανειδίκευτου εργάτη. Προσπαθεί με κάθε τρόπο να ντύσει το άγριο πρόσωπο της εργασιακής εκμετάλλευσης στους νέους.
Με τους πρόσφατα ψηφισμένους νόμους Κεραμέως στην εκπαίδευση και την εισαγωγή σκληρών ταξικών φραγμών, όπως η ΕΒΕ και η Τράπεζα Θεμάτων, γίνεται ολοφάνερη η προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκλείσει μαζικά μαθητές από τα Πανεπιστήμια. Το σύστημα θέλει αυτοί οι μαθητές να διοχετευτούν σε μια μεταλυκειακή σούπα ανεργίας, περιπλάνησης και εκμετάλλευσης, να αποτελέσουν τους ελαστικούς εργαζόμενους χωρίς δικαιώματα που θα έχει ανάγκη η εργοδοσία. Για αυτό και όλα αυτά τα μέτρα που έχουν επιβάλει στην εκπαίδευση το τελευταίο διάστημα μαζί
με τους ταξικούς φραγμούς, ενισχύουν την παιδική απλήρωτη εργασία από το Λύκειο κιόλας και διευρύνουν τη μαθητεία!
Πολλά παιδιά τα οποία αποκλείονται από το Λύκειο-εξεταστικό κάτεργο που έχουν χτίσει οδηγούνται στα ΕΠΑΛ. Πολλοί από αυτούς είναι ήδη εργαζόμενοι σε δουλειές του ποδαριού, παιδιά από λαϊκές οικογένειες, στους οποίους κόβεται ο δρόμος προς τα Πανεπιστήμια με όλους αυτούς τους ταξικούς φραγμούς που έχουν θεσπιστεί και τα χαμηλά ποσοστά εισακτέων στα Πανεπιστήμια που έχουν επιβληθεί (ιδιαίτερα από τα ΕΠΑΛ, οι εισακτέοι στα Πανεπιστήμια είναι ελάχιστοι). Με βάση αυτές τις συνθήκες, η μαθητεία προβάλλεται ως μονόδρομος σε αυτά τα παιδιά όταν τελειώσουν το τρίτο έτος και δεν υπάρχει καμιά προοπτική να σπουδάσουν ή να βρουν εργασία.
Το Υπουργείο προσπαθεί να ωθήσει πολλούς μαθητές στα ΕΠΑΛ, προβάλλοντάς τα ως μια επιλογή “σίγουρης επαγγελματικής αποκατάστασης”. Ντύνει με χίλιους τρόπους την εκμετάλλευση για την οποία προορίζει τους μαθητές των ΕΠΑΛ, οι οποίοι στο τέλος της φοίτησής τους και της μαθητείας θα έχουν στα χέρια τους κάποιου τύπου “πιστοποίηση” που δεν θα τους εξασφαλίζει κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Και μετά το τέλος της μαθητείας, θα επιδοθούν στην εργασιακή περιπλάνηση, καθώς δεν εξασφαλίζεται με κανέναν τρόπο κάποια εργασιακή συνέχεια ή κάποια πρόσληψη με όλα τα εργασιακά δικαιώματα. Εξάλλου, τον εργοδότη τον συμφέρει να προσλάβει τον επόμενο μαθητευόμενο απλήρωτο ή υποαμοιβόμενο.
Τα παιδιά των ΕΠΑΛ γνωρίζουν από πολύ νωρίς το μαύρο πρόσωπο της εκμετάλλευσης. Με όλα αυτά τα μέτρα που έχουν επιβάλει τόσο για τη μαθητεία αλλά και γενικά στους χώρους εργασίας δεν εγγυάται κανένας ότι οι μαθητές των ΕΠΑΛ δεν θα δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια για ψίχουλα. Οι μαθητές αυτοί θα είναι στο έλεος των εργοδοτών, οι οποίοι το τελευταίο διάστημα με τα αντεργατικά μέτρα που έχουν περάσει, έχουν τεράστια άνεση να ξεζουμίζουν τους εργαζόμενους, να τους αναγκάζουν να δουλεύουν 10ωρα και 12ωρα και μαύρα.
Ο πρόσφατα ψηφισμένος νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση νομιμοποιεί την παιδική εκμετάλλευση. Έχει θεσπιστεί η βαθμίδα του “τεχνίτη” αμέσως μετά το Γυμνάσιο. Οι αποκλεισμοί μαθητών από την εκπαίδευση διογκώνονται και ξεκινούν από τις πρώτες βαθμίδες της. Με κάθε δυνατή πλέον νομιμοποίηση παραδίδουν μαθητές στην καπιταλιστική εκμετάλλευση, από τα 15 κιόλας χρόνια τους! Μικρά παιδιά θα δουλεύουν εξοντωτικά και απλήρωτα και θα έρθουν από νωρίς αντιμέτωποι με την εργοδοτική τρομοκρατία. Όλοι αυτοί οι μαθητές θα είναι τμήμα του εργατικού δυναμικού που έχει ανάγκη το σύστημα, του εξαθλιωμένου, του μισοάνεργου, μισοαπασχολούμενου δυναμικού, χωρίς δικαιώματα στις σπουδές και στη δουλειά, που θα σταλεί απευθείας από μικρός στα εργασιακά κάτεργα.
Όσο και αν το Υπουργείο προωθεί τα ΕΠΑΛ, οι μαθητές είναι αντιμέτωποι με μια εξαιρετική συρρίκνωση των ΕΠΑΛ σε ειδικότητες και πολλαπλές ελλείψεις. Πολλά παιδιά κάνουν ολόκληρο ταξίδι για να φοιτήσουν σε σχολείο με την ειδικότητά τους και οι ελλείψεις σε καθηγητές και σε εξοπλισμό είναι τεράστιες. Η κατάσταση στα ΕΠΑΛ σίγουρα θα επιβαρυνθεί με το μέτρο της αξιολόγησης, που θα επιβληθεί στα σχολεία.
Οι μαθητές των ΕΠΑΛ πρέπει να υψώσουν το κεφάλι απέναντι στο μαύρο εργασιακό μέλλον που τους ετοιμάζουν. Να διεκδικήσουν το δικαίωμά τους στις σπουδές, στην αυριανή δουλειά με όλα τα εργασιακά δικαιώματα. Η νομιμοποίηση της μαύρης, απλήρωτης παιδικής εργασίας πρέπει να σταματήσει. Μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί πρέπει να αρνηθούν συνολικά τη μαθητεία και την παιδική εκμετάλλευση.