Η παρουσία του λαού και ιδιαίτερα της νεολαίας στο προσκήνιο στην κίνηση των τελευταίων εβδομάδων στους δρόμους με αφορμή το έγκλημα στα Τέμπη, στρίμωξε την κυβέρνηση σοβαρά στη διαχείριση των συνεπειών της εγκληματικής της πολιτικής, που συσσώρευσε τη λαϊκή οργή που ξεχύθηκε μαζικά.
Οι δεσμεύσεις της απέναντι στο σύστημα για τη συνέχιση της επίθεσης συνεχίστηκαν ακόμα και μπροστά στην εκφρασμένη λαϊκή οργή. Εν μέσω μαθητικών καταλήψεων και μαζικότατων πορειών σε όλη τη χώρα, που απαντήθηκαν με κρατική καταστολή, μία μόλις εβδομάδα μετά το έγκλημα, πέρασε νόμο που ποινικοποιεί κάθε μαθητικό αγώνα και θεωρεί βία την παρεμπόδιση του μαθήματος. Καλεί να καταδοθούν περιστατικά ανώνυμα σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες. Όλο αυτό το διάστημα, οι εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να λειτουργήσουν ως απεργοσπαστικός μηχανισμός μέσα από την τηλεκπαίδευση, όπου υπήρχαν μαθητικές κινητοποιήσεις.
Με αυτό το γενικό πολιτικό κλίμα, η επίθεση της αξιολόγησης ξεκινώντας από την περιφέρεια, απλώνεται πλέον σε όλη τη χώρα, βάζοντας πρώτα στο μάτι του κυκλώνα τους πολυδιαφημισμένους νεοδιοριζόμενους, που αν και έπρεπε να είχαν ήδη μονιμοποιηθεί, τους κράτησε η κυβέρνηση σε ομηρία, επιβάλλοντάς τους την υποχρεωτική αξιολόγηση. Και φυσικά, αυτή ήταν μόνο η αρχή. Σε όλους τους τόνους το Υπουργείο δηλώνει ότι αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς. Και προχωράει ακόμα παραπέρα. Τους καλεί σε εισαγωγική επιμόρφωση σε ημέρες και ώρες αργιών, καταστρατηγώντας κάθε εργασιακό ωράριο και προωθώντας όλο το αντιδραστικό πλαίσιο του υποταγμένου εκπαιδευτικού, που θα είναι το ζωντανό φίλτρο των κατευθύνσεων ενάντια στους μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί, αγανακτισμένοι από όλη αυτή την επίθεση σε κάθε δικαίωμά τους, έχοντας παλέψει για μια θέση στους διορισμούς, μέσα από προσοντολόγιο, τίτλους κ.λπ. βγάζουν την αντίδραση και την άρνησή τους στην επιμόρφωση, ψάχνοντας τρόπους να την εγκαταλείψουν. Και σε αυτό τον αγώνα, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες τους αφήνουν είτε μόνους τους, είτε μασούν τα λόγια τους, εκεί που οφείλουν να πάρουν θέση και να δώσουν κατεύθυνση.
Αλλά βεβαίως, το να σταθούν απέναντι στην επιμόρφωση και να μη ζητούν την «άλλη, την καλή, τη σωστή», σήμαινε ότι θα όφειλαν να κάνουν αυτοκριτική για όλο αυτόν τον ρεφορμισμό που τους χαρακτηρίζει, όλα αυτά τα χρόνια που ζητούσαν επιμόρφωση «για πάσαν νόσο…». Μέσα από τις δικές μας πιέσεις, τις δικές μας προσπάθειες να στηθεί ένα δίκτυο επικοινωνίας και δράσης άρνησης της επιμόρφωσης και μη συμμετοχής, αναγκάστηκαν κάποια κομμάτια να καλέσουν τους νεοδιοριζόμενους να μην συμμετέχουν. Η ομάδα στο viber με δική μας πρωτοβουλία, που συσπείρωσε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς διαφορετικών προσεγγίσεων, καθώς και οι προσπάθειες δια ζώσης συναντήσεων στην Αθήνα, παρά τον μικρό αριθμό συμμετεχόντων σε αυτές, έδωσαν τη δυνατότητα έκφρασης εναντίωσης σε μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών.
Σε όλη την Ελλάδα έχει γίνει η επιλογή αξιολογητών που θα ριχτούν άμεσα στα σχολεία, θα μπουν στις τάξεις και θα αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς. Η παρεμπόδισή τους από πλήθος εκπαιδευτικών είναι σημαντική. Στην ολομέτωπη αυτή κλιμάκωση της επίθεσης, οι ομοσπονδίες δεν έχουν καταλήξει σε κανενός είδους απάντηση, καμία απεργία. Ακόμα και η πλειοψηφική απεργία-αποχή του 60,5% των ΕΛΜΕ δεν καθιστά δυνατό κανένα αγώνα, ούτε σε κλαδικό επίπεδο.
Έτσι, ένα δυναμικό που δεν έχει συγκροτηθεί, αλλά θέλει να εναντιωθεί, εγκλωβίζεται σε σχήματα που δεν στοχεύουν σε κεντρικό αγώνα, που είναι απαραίτητος για να απαντηθεί μια από τις βασικότερες πτυχές επίθεσης του συστήματος στην εκπαίδευση.
Παρά τις μαζικές λαϊκές κινητοποιήσεις, οι συνελεύσεις παραμένουν άμαζες, τη στιγμή που είναι ζωτικής σημασίας ο συγκροτητικός τους χαρακτήρας. Ιδιαίτερα σήμερα, η συγκρότηση επιτροπών αγώνα, που θα αυξάνουν όλο και περισσότερο τον αριθμό των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν στην κοινή προσπάθεια αντίστασης στην αξιολόγηση, θα πρέπει να βάζει ως βασικό στόχο τη μαζικοποίηση των συνελεύσεων, που θα πάρουν αποφάσεις συντονισμού δράσεων μεταξύ ΕΛΜΕ και ΣΕΠΕ.
Με πιθανή προκήρυξη πανελλαδικών κινητοποιήσεων με στάση εργασίας, ακόμα και πριν από το Πάσχα, μια και οι εκλογές αποτελούν σοβαρό εμπόδιο.
Με συναντήσεις ενημέρωσης με τους γονείς, παρά τις δυσκολίες του γονεϊκού κινήματος.
Το σημαντικό είναι να στηριχτούν οι νεοδιόριστοι, να μην αφεθούν μόνοι τους.
Η επίθεση δεν θα τελειώσει και είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν οι όροι να αποτυπωθούν οι αντιδράσεις στο σύνολο των εκπαιδευτικών, αλλά και να στοχεύσουμε στην προετοιμασία του κεντρικού απεργιακού αγώνα, με συναίσθηση των δυσκολιών της περιόδου, που είναι απαραίτητος για να ανατραπεί η αξιολόγηση.