Απευθείας από τη Γενεύη, καθ’ υπόδειξη των δυτικών ιμπεριαλιστών (ΗΠΑ-ΕΕ), φέρνει η κυβέρνηση στο ελληνικό δημόσιο σχολείο το λεγόμενο Διεθνές Απολυτήριο «International Baccalaureate-IB». Στην Ελλάδα μέχρι πρότινος το Διεθνές Απολυτήριο χορηγούνταν από 16 ιδιωτικά σχολεία, όπως το Κολλέγιο Ανατόλια, το Κολλέγιο Αθηνών, κ.ά. Πρόκειται για διετές σχολικό πρόγραμμα που υποκαθιστά τη Β΄ και τη Γ΄ τάξη του Λυκείου και διεξάγεται αποκλειστικά στην αγγλική γλώσσα. Το Διεθνές Απολυτήριο χορηγείται σε πάνω από 150 χώρες και αποτελεί τη γέφυρα για την άντληση εγκεφάλων (brain drain) από μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως της Οξφόρδης, του Κέιμπριτζ και το Imperial College της Μεγάλης Βρετανίας, το Harvard, το MIT και το Stanford των ΗΠΑ, τα δημόσια πανεπιστήμια της Γερμανίας, της Αυστραλίας και των Σκανδιναβικών χωρών. Παράλληλα, ευνοεί την εισαγωγή σε ιδιωτικά πανεπιστήμια, ιδίως σε χώρες όπως οι ΗΠΑ. Σύντομα, στη χώρα μας έρχεται να εξυπηρετεί ποικίλους εσωτερικούς αντιλαϊκούς σχεδιασμούς.
Το πρώτο σχολείο που εφάρμοσε το πρόγραμμα του Διεθνούς Απολυτηρίου στην Ελλάδα ήταν το Κολλέγιο Αθηνών το 1976. Από εκεί και πέρα, νομοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1995, επί πρωθυπουργίας Γιώργου Παπανδρέου. Τότε, ο νόμος έδινε τη δυνατότητα να εφαρμοστεί τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα δημόσια σχολεία, ωστόσο η πάλη των εκπαιδευτικών και άλλοι παράγοντες όπως το κόστος εφαρμογής, το περιόρισε αποκλειστικά στα ιδιωτικά σχολεία.
Πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας είναι μέσα στο τρέχον σχολικό έτος να φέρει με νόμο το Διεθνές Απολυτήριο για πρώτη φορά στο δημόσιο σχολείο, εφαρμόζοντάς το στα Πρότυπα ΓΕΛ από τον Σεπτέμβριο του 2026. Η εφαρμογή αναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά σε πέντε Πρότυπα Λύκεια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ ο στόχος της κυβέρνησης είναι σταδιακά να εφαρμοστεί και στα 21 Πρότυπα Λύκεια της χώρας.
Οι μαθητές των Πρότυπων ΓΕΛ που θα πάρουν το Διεθνές Απολυτήριο και θα θέλουν να παραμείνουν στην Ελλάδα, θα έχουν την επιλογή είτε να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, είτε να εισαχθούν απευθείας σε κάποιο ελληνικό ιδιωτικό πανεπιστήμιο ή σε κάποιο αγγλόφωνο τμήμα του δημοσίου με το απολυτήριο αυτό. Έτσι θα δίνεται η δυνατότητα στου κατόχους του να παρακάμπτουν τις πανελλαδικές εξετάσεις, χωρίς να περνούν από τα εξεταστικά κάτεργα που αφορούν την… πλέμπα. Το Διεθνές Απολυτήριο έρχεται να κατακερματίσει κι άλλο τους αποφοίτους της δευτεροβάθμιας και να επισφραγίσει την αλλαγή τοπίου στην εκπαίδευση, κατοχυρώνοντας τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και τα πανάκριβα ξενόγλωσσα προγράμματα στα δημόσια ΑΕΙ, με τα οποία συνδέεται άρρηκτα.
Πιο συγκεκριμένα, με το Διεθνές Απολυτήριο ένας μαθητής αναμένεται να μπορεί να μπει απευθείας στο Αγγλόφωνο Τμήμα Ιατρικής του ΑΠΘ, στο Αγγλόφωνο προπτυχιακό πρόγραμμα στην Αρχαία Ελληνική Φιλολογία και Ιστορία του ΕΚΠΑ, στο πρόγραμμα «International Business and Technology» του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στο «Applied Philosophy in Business Decision Making» του ΠΑΔΑ, καθώς και σε αντίστοιχα τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ) και του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Τα ξενόγλωσσα τμήματα, τα οποία θεσμοθετήθηκαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ξεκίνησαν να λειτουργούν στην Ελλάδα το 2020, είναι προπτυχιακά προγράμματα που διδάσκονται εξ ολοκλήρου στα αγγλικά. Αποτελούν δούρειο ίππο για την εισαγωγή διδάκτρων στο δημόσιο πανεπιστήμιο, με το κόστος τους φτάνει μέχρι και τα 72.000 ευρώ (βλ. Ιατρική ΑΠΘ). Απευθύνονται στην οικονομική ελίτ και αφορούν τόσο φοιτητές του εξωτερικού, όσο και Έλληνες φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν στα αγγλικά, για να φύγουν προς τις ιμπεριαλιστικές μητροπόλεις. Συνεπώς, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η θέσπιση του Διεθνούς Απολυτηρίου στο δημόσιο σχολείο συνοδεύεται από αντίστοιχες δηλώσεις του υπουργού Παιδείας για ίδρυση νέων αγγλόφωνων προγραμμάτων στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.
Όπως τόνισε ο Κυριάκος Πιερρακάκης στο πλαίσιο του ΟΤ FORUM «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030», υπάρχουν σχέδια του υπουργείου για τη δημιουργία περισσότερων ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών στα ΑΕΙ και ανάπτυξη συνεργασιών με τουλάχιστον 50 ξένα πανεπιστήμια, για να καταστεί η Ελλάδα «περιφερειακός εκπαιδευτικός κόμβος». Με λίγα λόγια, στήνεται ένας παράλληλος διάδρομος ανέλιξης στις εκπαιδευτικές βαθμίδες, που αφορά «λίγους κι εκλεκτούς», ενισχύεται το brain drain, ενώ ταυτόχρονα υποσκάπτεται από κάθε πλευρά ο δημόσιος δωρεάν χαρακτήρας της ελληνικής εκπαίδευσης, που κατακτήθηκε με μαζικούς αγώνες. Νομιμοποιούνται τόσο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, όσο και τα αγγλόφωνα προγράμματα στα δημόσια πανεπιστήμια με τα δυσθεώρητα δίδακτρα, με το πρόσχημα ότι θα αφορούν «λίγους» και «άριστους» φοιτητές. Δημιουργούνται απόφοιτοι λυκείου δύο και τριών ταχυτήτων, οι οποίοι ανάλογα με το ύψος του πορτοφολιού τους, είτε θα διαγωνίζονται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων για τα δημόσια πανεπιστήμια ή τις ιδιωτικές σχολές με τα μισά μόρια (βλ. νόμο Πιερρακάκη), είτε θα παρακάμπτουν εντελώς τις εξετάσεις μέσω του Διεθνούς Απολυτηρίου. Πρόκειται για μια προκλητική ταξική πολιτική, που απογειώνει τις ταξικές διακρίσεις στην εκπαίδευση. Αυτή μπορεί και πρέπει να βρει απέναντί της τη συντριπτική πλειοψηφία της νεολαίας, που προορίζεται για τον εργασιακό καιάδα και σύντομα θα πασχίζει για το νέο «Εθνικό Απολυτήριο»-εξεταστικό κάτεργο, που θα εφαρμοστεί από το 2025. Πρόκειται για κρίκους στην ίδια αντιλαϊκή αλυσίδα, που χτυπάει το λαϊκό δικαίωμα στις σπουδές, γι’ αυτό και η νεολαία έχει κάθε λόγο να φωνάξει «ούτε Εθνικό, ούτε Διεθνές» διεκδικώντας πρόσβαση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης χωρίς ταξικούς φραγμούς.