Η κυβέρνηση της ΝΔ από την αρχή της διακυβέρνησής της έδειξε ότι αποτελεί προτεραιότητά της η επίθεση στο χώρο της εκπαίδευσης. «Τελευταία» κίνησή της στην κατεύθυνση αυτή η κατάθεση νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και αντιλαϊκές ρυθμίσεις που αφορούν τη δευτεροβάθμια. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η ρύθμιση που δίνει το δικαίωμα στους κατόχους πτυχίων ιδιωτικών κολεγίων, ελληνικών και ξένων, να εγγράφονται στους καταλόγους που θα καταρτιστούν για την πρόσληψη αναπληρωτών και για τον διορισμούς(;) μόνιμων εκπαιδευτικών, αν και όποτε αυτοί γίνουν. Και αυτό το μέτρο αποκαλύπτει το ταξικό πρόσημο της πολιτικής της ΝΔ. Μία πολιτική που γκρεμίζει με γρήγορους ρυθμούς τα λαϊκά δικαιώματα που έχουν απομείνει στις δωρεάν σπουδές και στην εργασία και που το λαϊκό κίνημα είχε κατοχυρώσει με αγώνες δεκαετιών και στο χώρο της εκπαίδευσης.
Παίρνοντας τη σκυτάλη από τον ΣΥΡΙΖΑ και το προσοντολόγιο που αυτός ψήφισε το Γενάρη του 2019, η ΝΔ κλιμακώνει την επίθεσή της. Η παράκαμψη του άρθρου 16 είναι μια εξόφθαλμη επίπτωση–στόχος της παραπάνω ρύθμισης, η οποία, κατοχυρώνοντας και τυπικά σε ένα βαθμό την ύπαρξη και λειτουργία των ιδιωτικών κολεγίων, ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την εισαγωγή επιπλέον ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων και διδάκτρων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η όρθωση νέων, πιο σκληρών ταξικών φραγμών στο λαϊκό δικαίωμα στις σπουδές είναι προφανής.
Η επίθεση, όμως, δεν σταματά εδώ. Όπως η βάση του 10, η επιπλέον βάση-κόφτης που θα θεσπίζει η κάθε σχολή, τα υπόλοιπα μέτρα του εξεταστικού σφαγείου (τράπεζα θεμάτων, εξετάσεις σ’ όλα τα μαθήματα κ.λπ.) στοχεύουν να αποκλείσουν τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων από το δικαίωμα στις σπουδές στο Γενικό Λύκειο και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, έτσι η συγκεκριμένη ρύθμιση κινείται στη λογική της «εξαγοράς προσόντων» και υπονομεύει παραπέρα τη δωρεάν πλευρά της εκπαίδευσης αλλά και το πτυχίο ως μοναδική προϋπόθεση για διορισμό ή πρόσληψη στην εκπαίδευση. Το μήνυμα που θέλει να προβάλει η ΝΔ είναι καθαρό: θα σπουδάζουν και θα έχουν περισσότερες πιθανότητες να βρουν δουλειά αυτοί που θα καταφέρουν να διαθέσουν τα απαραίτητα χρήματα!
Βέβαια, είναι ανάγκη να τονιστεί ότι όσοι εγγραφούν στους υπό κατάρτιση πίνακες δεν θα διοριστούν αλλά, απλώς, θα έχουν την ελπίδα ότι μπορεί να διοριστούν… Kαι αυτή είναι η ουσία, ότι δηλαδή και αυτή η κυβέρνηση χτυπάει το δικαίωμα στην εργασία και το παρουσιάζει ως ατομική υπόθεση που απαιτεί ένα ατέλειωτο κυνήγι προσόντων «επί πληρωμή», για να δικαιολογήσει την πολιτική τής αδιοριστίας και για να ρίξει τις ευθύνες τής παρατεταμένης ανεργίας δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων σ΄ αυτούς τους ίδιους που δήθεν δεν έχουν τα κατάλληλα προσόντα.
Σε αυτό το σημείο να σημειώσουμε ότι ανοίγεται και ένα πεδίο κερδοφορίας για τμήματα του κεφαλαίου, που θα εκμεταλλευτούν την αγωνία χιλιάδων νέων, όσων τέλος πάντων έχουν τη δυνατότητα, πουλώντας τους με το αζημίωτο ελπίδες… διορισμού μέσα από τη φοίτηση σε κολέγια. Αρκεί, άλλωστε, να δει κανείς τον καταιγισμό διαφημίσεων για σεμινάρια ταχύρρυθμης λήψης – εξαγοράς μορίων, που στήθηκαν στο άψε – σβήσε μπροστά στην αναμονή διορισμών.
Από την άλλη, δεν είναι τυχαίο ότι οι υπό κατάρτιση πίνακες εφαρμόζουν το κακόφημο προσοντολόγιο που προωθεί την πολυδιάσπαση, τον κανιβαλισμό μεταξύ των αποφοίτων, την αξιολόγηση και πάνω απ’ όλα με την υπόσχεση, εάν και όποτε, κάποιων διορισμών, προωθεί τις απολύσεις δεκάδων χιλιάδων αναπληρωτών! Έτσι, ακόμα κι αν δεν υπήρχε αυτή η συγκεκριμένη ρύθμιση, θα ήταν αναγκαίο να αγωνιστούμε για να ανατραπεί το προσοντολόγιο.
Οι κυρίαρχες παρατάξεις σε ΟΛΜΕ-ΔΟΕ κάθε άλλο παρά κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση, όπως έδειξε και η τρίωρη στάση που κήρυξαν μόλις την προηγουμένη της ψήφισης του νομοσχεδίου. Οι προσπάθειες για την οργάνωση των εργαζόμενων-εκπαιδευτικών από τα κάτω, μόνιμων και αναπληρωτών, είναι παραπάνω από αναγκαίο να συνεχιστούν και να ενταθούν -παρά τη δύσκολη κατάσταση που υπάρχει- επειδή αυτή είναι η μοναδική εγγύηση για την υπεράσπιση του δικαιώματος στις δωρεάν σπουδές και στη μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους.