Άρθρο από την Προλεταριακή Σημαία (φύλλο 887)
Με βομβαρδισμό από νόμους και εγκυκλίους προχωράει η επίθεση που έχει εξαπολύσει η κυβέρνηση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το τελευταίο νομοσχέδιο «Κεραμέως-Χρυσοχοΐδη» που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή και αφορά στα Πανεπιστήμια και τον τρόπο εισαγωγής σε αυτά, προκαλεί έντονη ανησυχία και αντιδράσεις. Θα φέρει κι άλλα.
Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας για το πρώτο εξάμηνο του 2021 περιλαμβάνει άλλα πέντε νομοσχέδια. Ετοιμάζει νέο νόμο πλαίσιο για τα ΑΕΙ μέσα στο πρώτο τρίμηνο, νόμο για την αξιολόγηση σχολείων κι εκπαιδευτικών, για την Ειδική Αγωγή, για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και για τον τρόπο διορισμού εκπαιδευτικών. Προηγήθηκε την περασμένη Άνοιξη ο νόμος για την υποχρεωτική εκπαίδευση και το νέο Λύκειο, ακολούθησε η κατάργηση του Ασύλου και πρόσφατα ψηφίστηκε νέος νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Η κυβέρνηση δεν επιχειρεί να περάσει απλά κάποια αντιδραστικά μέτρα. Παρεμβαίνει παντού και τα αλλάζει όλα. Εκμεταλλεύεται τη χρυσή ευκαιρία που της δίνει η πανδημία και η αφασία της συνδικαλιστικής ηγεσίας, για να σαρώσει ό,τι κερδήθηκε με αγώνες και θυσίες τις προηγούμενες δεκαετίες. Χτυπάει κατευθείαν το δικαίωμα στις δωρεάν σπουδές.
Το λένε καθαρά, το περιγράφει και η έκθεση Πισσαρίδη, πως τα σχολεία και οι σχολές πρέπει να λειτουργούν χωρίς «βαρίδια», δηλαδή χωρίς ελευθερίες, με πειθαρχημένους τους μαθητές, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς. Θέλουν να εμπεδώσει η νεολαία και ο λαός ότι η εκπαίδευση δεν είναι δικαίωμα όλων. Θέλουν το σχολείο να προετοιμάζει τους μαθητές για να γίνουν οι αυριανοί εργαζόμενοι-δούλοι του κράτους και της εργοδοσίας.
Όσες παρεμβάσεις έγιναν από την κυβέρνηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση στοχεύουν στο να αποθαρρύνουν τους μαθητές να συνεχίσουν στον δρόμο προς το Πανεπιστήμιο. Υψώνουν ταξικούς φραγμούς παντού για μια εκπαίδευση για λίγους. «Δεν παίρνουν όλοι οι μαθητές τα γράμματα», λένε για να δικαιολογήσουν τον σχολικό αποκλεισμό. Φροντίζουν, μάλιστα, οι ίδιοι οι μαθητές που αποκλείονται να πιστέψουν πως η απόρριψη τους είναι λογική. Αυξάνουν την ύλη των μαθημάτων και τον βαθμό δυσκολίας της, πολλαπλασιάζουν τις εξετάσεις κι έτσι πληθαίνουν οι μαθητές που δυσκολεύονται, κουράζονται, απογοητεύονται και εγκαταλείπουν την προσπάθεια πιστεύοντας πως δεν «αξίζουν για τα Πανεπιστήμια». Η διαχωρισμός των μαθητών σε «άριστους» που πρέπει να επιβραβευθούν, δικαιολογεί την απόρριψη εκείνων που τάχα δεν αξίζουν βραβεία. Μαθήματα απ’ το Νηπιαγωγείο, βαρύ πρόγραμμα στο Δημοτικό και αύξηση των εξετάσεων στο Γυμνάσιο και μάλιστα σε συνθήκες καραντίνας, λυγίζουν πολλούς μαθητές. Πάντα πέφτουν πρώτοι όσοι είναι από τα πιο φτωχά λαϊκά στρώματα.
Πρέπει να μειωθούν οι απόφοιτοι του γενικού Λυκείου, λέει καθαρά η κυβέρνηση. Η εκπαίδευση μετά το Γυμνάσιο πρέπει να μπει σε άλλες ράγες, να αλλάξει κατεύθυνση. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργείου Παιδείας, το 70% των μαθητών επιλέγει μετά το Γυμνάσιο το Γενικό Λύκειο (ΓΕΛ) και μόνο το 30% την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Τα ποσοστά αυτά πρέπει να αντιστραφούν και «από λύση ανάγκης για τους λίγους ή τους πιο αδύναμους, η Επαγγελματική Εκπαίδευση να καταστεί συνειδητή επιλογή για τους πολλούς».
Θέλει με απλά λόγια να σπρώξει κόσμο από τα Γενικά Λύκεια στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Δεν εννοεί τα ΕΠΑΛ, τα οποία δεν καταργούνται προς το παρόν, αλλά δεν τα αναφέρει πουθενά στους νόμους που ψηφίζει, σαν να μην υπάρχουν. Φτιάχνει διετείς Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) για να σπρώξει εκεί τους περισσότερους μαθητές. Αυτές θα παρέχουν φτηνή και γρήγορη κατάρτιση, δεν θα δίνεται η δυνατότητα στους απόφοιτους να προχωρήσουν σε σπουδές και να διεκδικήσουν θέση στο πανεπιστήμιο, θα βγαίνουν κατευθείαν για δουλειά, όπου τους περιμένει άγρια εκμετάλλευση. Όμως, σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, που η οικονομία της εξαρτάται από τα κέφια των ισχυρών κρατών της Ευρώπης και τις ΗΠΑ, που της έχουν επιβάλει να μην παράγει σχεδόν τίποτα παρά μόνο υπηρεσίες στην… υπηρεσία τους, που θεωρεί ως βαριά βιομηχανία τον τουρισμό που κατάστρεψε η πανδημία, δεν υπάρχουν δουλειές. Για να δουλέψει ένας νέος, του ζητάνε ένα σωρό πτυχία. Γι’ αυτό οι μαθητές επιλέγουν τα ΓΕΛ και θέλουν να περάσουν σε κάποια σχολή.
Η κυβέρνηση ελπίζει πως κάνοντας δύσκολη τη φοίτηση στα ΓΕΛ θα μειώσει τις εγγραφές σε αυτά. Βάζει εξετάσεις και στις τρεις τάξεις του Γενικού Λυκείου με θέματα που θα αντλούν οι καθηγητές από Τράπεζα Θεμάτων. Ουσιαστικά θα δίνουν τρεις φορές πανελλαδικές εξετάσεις. Όταν εφαρμόστηκε πρώτη φορά η Τράπεζα Θεμάτων (2013-14) για την Γ΄ Λυκείου μόνο, αυξήθηκαν οι μετεξεταστέοι κατά 40%. Τώρα που θα εφαρμοστεί σε όλες τις τάξεις, θα γίνει σφαγή.
Φέτος, οι μαθητές της Α΄ Λυκείου θα δώσουν εξετάσεις με το νέο σύστημα. Σαν να μην τρέχει τίποτα, σαν να μην ταλαιπωρούνται οι μαθητές από την καραντίνα, σαν να λειτουργεί η εκπαίδευση σε έναν άλλο κόσμο. Στην πραγματικότητα, επειδή βλέπει τις δυσκολίες τις εκμεταλλεύεται. Δεν φτιάχνει εκπαίδευση για να στηρίξει αλλά για να γκρεμίσει. Μόνο βίαια μπορεί να σπρώξει προς τις δομές επαγγελματικής κατάρτισης που δε δίνουν καμιά προοπτική.
Τα σχέδια της κυβέρνησης βοηθάει η τηλε-«εκπαίδευση», ένα πολυεργαλείο επίθεσης που βάζει αμέσως στο περιθώριο εκείνους που δεν έχουν τα μέσα και τις συνθήκες που απαιτεί. Κουράζει και διαλύει τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Είναι εργαλείο απόρριψης, κατάργησης δικαιωμάτων και καταστολής των αγώνων. Ήρθε για να μείνει. Τις τελευταίες μέρες πέφτουν στο τραπέζι προτάσεις για να φτιαχτούν δομές τηλε-«εκπαίδευσης» στα μικρά νησιά αντί για σχολεία. Όλα μπορούν να συμβούν. Χρησιμοποιήθηκε ήδη ενάντια στις μαθητικές καταλήψεις κι έβαλε τους εκπαιδευτικούς απέναντι από τους μαθητές τους. Βαφτίστηκε κανονική διδασκαλία κι έτσι η ύλη που έχει τηλεδιδαχτεί γίνεται αυτόματα εξεταστέα.
Το υπουργείο με την τηλε-«εκπαίδευση» θέλει να δώσει την εικόνα πως όλα λειτουργούν κανονικά. Σαν να μην υπάρχει καραντίνα, σαν να μην έχουν επηρεαστεί οι μαθητές, σαν να μην υπάρχουν ειδικές συνθήκες, απαιτεί να καταχωρείται η ύλη και να καταγράφονται οι απουσίες, να γίνουν τα διαγωνίσματα τετραμήνου. Η κυβέρνηση θέλει να περάσει η πολιτική της, δεν θα ασχοληθεί με τις ευαισθησίες της εφηβείας. Στρέφεται κατά των εκπαιδευτικών που δεν στρέφονται κατά των μαθητών τους και δεν «συνεργάζονται» μαζί της. Οι νηπιαγωγοί, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πρέπει να εφαρμόσουν όλα τα μέτρα κατά των μαθητών τους χωρίς να διαμαρτύρονται. Η κυβέρνηση βιάζεται να προχωρήσει στην αξιολόγησή τους για να τους έχει ανά πάσα στιγμή στο χέρι.
Με τα σχολεία κλειστά μήνες τώρα, όχι μόνο δεν κάνει καμιά κίνηση υπέρ των μαθητών αλλά σκληραίνει τη στάση της. Έτσι, οι αργίες, τα Σαββατοκύριακα και οι διακοπές θα γίνουν εργάσιμες για να καλυφθεί η ύλη. Η υπουργός Παιδείας με νόμο που κατέθεσε έδωσε την αρμοδιότητα στον εαυτό της να ρυθμίζει προγράμματα, αργίες και διακοπές, να κάνει ό,τι θέλει.
Παντού έλεγχος και καταστολή για να πατάξουν κάθε αντίσταση και αγώνα. Δεν αναγνωρίζονται ελευθερίες και δικαιώματα. Επιτέθηκαν στις καταλήψεις των μαθητών και δεν δίστασαν να σύρουν ανήλικους στα αστυνομικά τμήματα και στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ. Επαναφέρουν την αξιολόγηση της συμπεριφοράς των μαθητών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια για να τους καθηλώσουν. Οι χαρακτηρισμοί της διαγωγής «κοσμιωτάτη» και «κοσμία» επανέρχονται. Τώρα η υφυπουργός δηλώνει πως όσοι μαθητές δεν πηγαίνουν αμέσως σπίτι τους μετά το σχολείο, η αστυνομία θα τους κόβει πρόστιμο.
Η κυβέρνηση φέρνει βάρβαρα μέτρα στην εκπαίδευση που δένουν με τη βάρβαρη περίοδο που μετρά χιλιάδες νεκρούς από την πανδημία, που αυξάνει τους άνεργους και κάνει τους φτωχούς φτωχότερους και περισσότερους.
Η κυβέρνηση δείχνει να παρασύρεται από τις επιτυχίες της. Νομίζει πως μπορεί να κάνει ό,τι θέλει. Οι τελευταίες κινητοποιήσεις απέδειξαν ότι η σιωπή κρύβει διεργασίες και μάλιστα τέτοιες που γεννούν δράση. Δεν υπάρχουν νόμοι που δεν ανατρέπονται. Αυτό διδάσκει η ιστορία που γράφεται με αγώνες.