Άρθρο από την Προλεταριακή Σημαία (φύλλο 885)
Στις 17 Δεκέμβρη 2020 ψηφίστηκε επί της αρχής το σχέδιο νόμου για το νέο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Ο νέος Νόμος επανασχεδιάζει όλο το σύστημα της τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα «με την ουσιαστική συμβολή των κοινωνικών εταίρων», δηλαδή των μεγιστάνων του κεφαλαίου εντός και εκτός Ελλάδος. Οι παραπάνω αλλαγές στο εποικοδόμημα έχουν δύο στόχους: την ύψωση πολλαπλών ταξικών φραγμών προς τα ΓΕΛ και τα ΑΕΙ και την παραγωγή νέας γενιάς φθηνού αναλώσιμου εργατικού δυναμικού.
Τους στόχους αυτούς συμπύκνωσε τον Σεπτέμβριο ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Αθανάσιος Κελέμης, λέγοντας ότι «η Ελλάδα διαθέτει επάρκεια πνευματικού κεφαλαίου σε επίπεδο πτυχιούχων πανεπιστημίων, αλλά δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί η παραγωγική αναδιάρθρωση της χώρας χωρίς το αναγκαίο τεχνικό και επαγγελματικό προσωπικό». Σε κάθε του διάταξη ο νέος νόμος απαιτεί προσαρμογή στις… ανάγκες της αγοράς, δηλαδή στη σύγχρονη εργασιακή ζούγκλα.
Το νέο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) θα εκτείνεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 με βάση το σύστημα των 8 βαθμίδων της ΕΕ:
Πρόκειται για τη θέσπιση της απλήρωτης παιδικής εργασίας στην Ελλάδα με τις πιο ανατριχιαστικές και μαύρες προοπτικές για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών οικογενειών, με παράλληλη εφαρμογή του υποκατώτατου μισθού στους νέους.
Σε κάθε περιφέρεια της χώρας συνίσταται δωδεκαμελές Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.), που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, εκπροσώπους του Δήμου, των τοπικών εργοδοτικών φορέων, της ΓΣΕΕ, κ.ά. Τα συμβούλια αυτά αποκτούν άμεσο ρόλο, καθώς θα κατανέμουν τους μαθητευόμενους «τεχνίτες» στους εργασιακούς χώρους της περιφέρειάς τους.
Ως τώρα, ειδική αναφορά έχει γίνει στα προγράμματα MENDI για τον τουρισμό, στο VETnet, την ΕΕΣΣΤΥ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που εφαρμόζουν προγράμματα για τεχνικές ειδικότητες, στο GRAEDUCATION και το Young Energy Europe για την «Πράσινη Ανάπτυξη», στις εταιρείες LIDL, Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) και στο κέντρο DUAL HELLAS, που εφαρμόζει προγράμματα για τον τουρισμό. Επίσης, συγκεκριμένη αναφορά έχει γίνει στη Δυτική Μακεδονία και στην απορρόφηση παιδιών στο σχέδιο απολιγνιτοποίησης, ενώ υπήρξε δήλωση του γενικού γραμματέα Διά Βίου Μάθησης, Γιώργου Βούτσινου, πως «υπάρχουν ειδικότητες που βρίσκονται σε έλλειψη στην αγορά εργασίας, όπως καραβομαραγκοί, μαρμαράδες και εκείνες που ζητά η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη». Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι τον Ιούλιο του 2020 είχε κυκλοφορήσει ειδικά αφιερωμένο special report του ΣΕΒ, με τίτλο «Μεταρρύθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης: Κλειδί για ένα νέο παραγωγικό πρότυπο με καλύτερες και περισσότερες δουλειές για τους νέους».
Η εξάρτηση, η αποβιομηχάνιση και η διάλυση του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα, δημιουργεί μεγάλες αστάθειες στις προσπάθειες σχεδιασμού και στερέωσης τεχνικής εκπαίδευσης. Γι’ αυτό και μέχρι τώρα τα σχέδια της αστικής τάξης ναυαγούν και συνεχίζουν να στέκονται σε κινούμενη άμμο. Το σχέδιο φέρει τη γερμανική σφραγίδα και τις φιλοδοξίες της ιμπεριαλιστικής ατμομηχανής της ΕΕ να ρουφήξει φθηνό αναλώσιμο ανθρώπινο δυναμικό από τις χώρες της περιφέρειας. Ο ίδιος ο νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, από την πρώτη φράση τονίζει ότι αποτελεί εφαρμογή της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας στο πλαίσιο του Ελληνογερμανικού Ιδρύματος Νεολαίας, που «κλείδωσε» από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2017. Η συμφωνία περιλαμβάνει «ανταλλαγές μαθητευόμενων» και «δυνατότητα πραγματοποίησης μέρους της πρακτικής-μαθητείας σε φορείς υποδοχής και παραγωγικές μονάδες που εδρεύουν σε κράτη-μέλη της Ε.Ε.». Περισσότερες προοπτικές της γερμανικής ανάμειξης θα ξεδιπλωθούν στην πορεία.
Παράλληλα εξυπηρετείται ο ιδιαίτερος στόχος του Υπουργείου Παιδείας να στερεώσει τις δύο «παρατημένες» βαθμίδες επιπέδου 3 και 5 (κατά Μπολόνια μεταγυμνασιακές και μεταλυκειακές σχολές) ώστε να αποτελέσουν, όπως λέει, «πυλώνα συνειδητής εναλλακτικής επιλογής του πληθυσμού της χώρας». Με λίγα λόγια, ο αποκλεισμός δεκάδων χιλιάδων παιδιών του λαού από το Γενικό Λύκειο και την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο θα πρέπει να συνοδεύεται από μαξιλάρια που θα εκτονώνουν την πίεση της φτωχής νεολαίας που διεκδικεί την είσοδό της στην ανώτατη εκπαίδευση.
Για να πείσει η κυβέρνηση ότι τα κάτεργα για τα οποία προορίζει τη νεολαία δεν της κόβουν κάθε προοπτική ανέλιξης, επαναλαμβάνει πως όλες οι βαθμίδες θα συνδέονται. Στην πραγματικότητα, για να μπει ο απόφοιτος της Τάξης Μαθητείας ή του ΙΕΚ (επίπεδο 5) σε ένα ΑΕΙ (επίπεδο 6) θα πρέπει να δώσει εξετάσεις σε 3 μαθήματα του προγράμματος σπουδών του ΑΕΙ και να έχει βαθμολογία τουλάχιστον 30 μονάδες και με την προϋπόθεση ότι έχει συγκεντρώσει 10 μονάδες τουλάχιστον σε κάθε μάθημα. Το ποσοστό εισόδου θα το αποφασίζει η Σύγκλητος του κάθε ΑΕΙ με απαράβατο ταβάνι το 5% του ετήσιου αριθμού εισακτέων. Το όριο αυτό είναι το χαμηλότερο που έχει υπάρξει, με δυνατότητα ακόμη μεγαλύτερης μείωσης από τα ίδια τα πανεπιστήμια. Η στρόφιγγα διόδου προς τα ΑΕΙ κλείνει πιο σφιχτά από ποτέ.
Η επίθεση στην εκπαίδευση είναι καταιγιστική και ο Νόμος για την Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί κρίσιμο κρίκο μιας αλυσίδας που θέλει να στραγγαλίσει κάθε προοπτική των παιδιών του λαού στην παιδεία και στην ανθρώπινη εργασία με δικαιώματα. Κατά συνέπεια, αποτελεί παλλαϊκό ζήτημα και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί.