Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με νέα κυβέρνηση να έχει πάρει τα ηνία της επίθεσης, που συνεχίζει ακάθεκτη και στο κομμάτι της εκπαίδευσης. Η κυβέρνηση ΝΔ, παίρνοντας τη σκυτάλη της αντιλαϊκής πολιτικής από τους προκατόχους της, την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, έχει κιόλας εξαγγείλει μια σειρά από μέτρα στην εκπαίδευση. Αυτά τα μέτρα εξυπηρετούν άμεσα την πολιτική της επιβολής ισχυρών ταξικών φραγμών στα σχολεία, που δρομολογείται για χρόνια και ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις αντιδραστικές οδηγίες του ΟΟΣΑ και της ΕΕ για την εκπαίδευση. Όλες αυτές οι κατευθύνσεις προωθούνταν ήδη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, που με τον μανδύα μιας εικονικής φιλολαϊκότητας κατάφερνε να μουδιάζει τις αντιστάσεις και να αδρανοποιεί το κίνημα.
Εδραιώνουν, λοιπόν, ισχυρούς εξεταστικούς και ταξικούς φραγμούς στο Λύκειο και εντείνουν την εντατικοποίηση. Σκοπός τους είναι να εισάγουν ταξικά φίλτρα στη ροή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Για αυτό επιστρατεύουν μέτρα, πολλά από τα οποία έχουν εφαρμοστεί και στο παρελθόν (επαναφορά της βάσης του 10 και της τράπεζας θεμάτων) και έχουν δώσει “επιτυχίες” στο σύστημα ως προς την προσπάθεια αποκλεισμού μαθητών από φτωχά, λαϊκά στρώματα. Με αυτό τον τρόπο, εναρμονίζουν την εκπαίδευση με τις μαύρες εργασιακές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν διαμορφώσει τα μνημόνια και τα βάρβαρα μέτρα των τελευταίων χρόνων. Χτιζουν την εκπαίδευση που θα παράγει το φθηνό ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό και τις στρατιές ανέργων που θέλει το σύστημα ως ύλη στυγνής εκμετάλλευσης.
Είναι σημαντική προτεραιότητα για το σύστημα η εισαγωγή επιπλέον ταξικών φραγμών για τον έλεγχο της ροής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ας θυμηθούμε και τον ΣΥΡΙΖΑ, που προσπαθούσε να ντύσει τα μέτρα του για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το ψέμα περί “ελεύθερης πρόσβασης” και κατέληξε μέχρι και να προτείνει διπλές Πανελλήνιες εξετάσεις ή μηχανογραφικό με μόλις 10 σχολές! Στην ίδια κατεύθυνση, η κυβέρνηση ΝΔ θεσπίζει ξανα τη βάση του 10 για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, κάτι το οποίο είχε επιβληθεί στο παρελθόν με το νόμο Γιαννάκου. Για να μπορεί ένας υποψήφιος να εισαχθεί σε κάποια σχολή, θα πρέπει να έχει γράψει τουλάχιστον 10.000 μόρια. Για να καταλάβουμε τι θα σημαίνει αυτό, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στα αποκαρδιωτικά αποτελέσματα των φετινών Πανελληνίων Εξετάσεων και στη δυσκολία των θεμάτων που κάθε χρόνο αυξάνεται εκθετικά! Εισάγουν, λοιπόν, έναν ακόμη αιχμηρό κόφτη για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με θύματα μαθητές που οι οικογένειες τους δεν αντέχουν οικονομικά το βάρος των φροντιστηρίων για να τα βγάλουν πέρα τα παιδιά τους σε αυτό το εξεταστικό σφαγείο.
Μας ενημερώνουν, μάλιστα, πως θα δοθεί στα Πανεπιστήμια η δικαιοδοσία να ορίζουν τη βάση και τον αριθμό των εισακτέων στην αντίστοιχη σχολή. Καταλαβαίνουμε λοιπόν τι σφαγή θα επακολουθήσει, την ίδια στιγμή που οι πρυτάνεις αλλεπάλληλα ζητούν δραστική μείωση των εισακτέων.
Το νέο Λύκειο θα γίνει σκληρά πιο ταξικό και με τη θέσπιση του “Εθνικού Απολυτηρίου” που έχουν ανακοινώσει. Για την απόκτησή του θα λαμβάνονται υπόψη οι βαθμοί και των τριών τάξεων του Λυκείου, με διαφορετικό συντελεστή ανά τάξη. Οι μαθητές απο την Α’ Λυκείου θα καλούνται να μπαίνουν σε ένα εξαντλητικό και βαθμοθηρικό κυνήγι. Τα οικονομικά βάρη για τις φτωχές και λαϊκές οικογένειες πολλαπλασιάζονται σε ένα τόσο εντατικοποιημένο Λύκειο. Παράλληλα, επαναφέρουν την “Τράπεζα Θεμάτων” στις προαγωγικές εξετάσεις κάθε τάξης του Λυκείου. Όταν αυτό το μέτρο εφαρμόστηκε το 2014, είχε αφήσει το 40% των μαθητών πανελλαδικά μετεξεταστέους!
O μοχλός για να περάσουν όλα τα παραπάνω είναι ο μηχανισμός της “αξιολόγησης” που το σύστημα επίμονα προσπαθεί να προωθήσει στα σχολεία και που αποτελεί πάγια απαίτηση του ΟΟΣΑ και της ΕΕ. Παράλληλα προωθείται και η λεγόμενη “Αυτονομία των σχολικών μονάδων”, ενώ στα πλαίσια των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ εντάσσεται η πλήρης ένταξή τους στην τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το κόστος λειτουργίας και συντήρησης των σχολείων θα μετακυλιστεί σε δημότες, εκπαιδευτικούς και γονείς. Είναι βέβαιο πως οι λαϊκές οικογένειες θα λυγίσουν μπροστά σε αυτά τα έξοδα και το μεγαλύτερο μέρος του δημόσιου σχολικού δικτύου θα στραγγαλιστεί, κάτι το οποίο συμβαδίζει πλήρως με τις συγχωνεύσεις σχολείων που προωθούνται.
Για να μπορέσει μάλιστα η κυβέρνηση να καταπνίξει οποιαδήποτε ενδεχόμενη αντίσταση, έχει εξαπολύσει από την αρχή της θητείας της αισχρή τρομοκρατία απέναντι στη νεολαία. Βασική της στόχευση είναι η κατάργηση του ασύλου, που αποτελεί άσυλο αγώνων του λαού και την νεολαίας. Η κατάργησή του αποτελεί τσακισμά σημαντικής κατάκτησης του κινήματος και των δημοκρατικών ελευθεριών. Σε αυτά τα πλαίσια, εντείνει και την αστυνομοκρατία και απελευθερώνει τον Κορκονέα, για να σπείρει τον τρόμο στις νεανικές συνειδήσεις.
Απέναντι σε αυτά τα ταξικά μέτρα στην εκπαίδευση, μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς πρέπει να αντισταθούν άμεσα. Η μαθητική νεολαία δεν πρέπει να σκύψει το κεφάλι, ούτε να διαλέξει το δρόμο της συνδιαλλαγής και της απογοήτευσης που προβάλλεται. Χρειάζεται να χτίσει δρόμους αντίστασης και να συγκροτήσει μαθητικό κίνημα για να μην περάσουν τα μέτρα. Σε αυτή την κατεύθυνση αντίστασης και αγώνα πρέπει να ενεργοποιηθούν και τα μαθητικά όργανα (5μελή,15μελή) που θα συγκροτήσουν και φέτος οι μαθητές.