Δεν έχει καλά καλά ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά και ΥΠΑΙΘ και κυβέρνηση έχουν προχωρήσει μια κλιμακούμενη επίθεση σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Δεκάδες ήταν οι παραπομπές στο πειθαρχικό μέσα στο καλοκαίρι σε εκπαιδευτικούς που αντιστέκονται στην αξιολόγηση και συμμετέχουν στην απεργία-αποχή. Την ίδια στιγμή που στέλνονταν μαζικά μηνύματα από τις διοικήσεις για να κάνουν υπεύθυνη δήλωση στο GOV ότι αυτή τη χρονιά θα δεχτούν να αξιολογηθούν. Το νέο μπαράζ συνδικαλιστικών διώξεων, που πλέον «περνάει» στο σύνολο των εκπαιδευτικών, αποτελεί συνέχεια της «προηγούμενης πράξης», δηλαδή της στοχοποίησης των φωνών αντίστασης και αγωνιστών μέσα στα σωματεία. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση στέλνει μήνυμα στο πώς θα προχωρήσει με την αξιολόγηση με τη νέα χρονιά, ισοπεδώνοντας ότι αυταπάτες έσπερνε ο κυρίαρχος συνδικαλισμός (ΔΑΚΕ-ΣΥΝΕΚ-ΠΕΚ και ΠΑΜΕ) περί ανατροπών μέσω δικαστικών αποφάσεων. Χτυπιέται ανοιχτά το δικαίωμα στην Απεργία και τον Αγώνα.
Εκατοντάδες -αν όχι χιλιάδες- είναι οι συγχωνεύσεις/καταργήσεις τμημάτων που προχωρούν με εντολή του ΥΠΑΙΘ και εφαρμόζονται από τις κατά τόπους διευθύνσεις εκπαίδευσης. Τμήματα δεν εγκρίνονται να δημιουργηθούν. Μαθητές δεν μπορούν να κάνουν εγγραφή σε σχολείο. Καθηγητές μένουν χωρίς ώρες στα σχολεία σαν αποτέλεσμα όλων αυτών των συγχωνεύσεων. Θα δημιουργηθούν τμήματα-μαμούθ με τους μαθητές να παστώνονται σε αίθουσες λίγων τετραγωνικών. Στα ΕΠΑΛ μάλιστα γίνεται σφαγή. Καταργούνται ειδικότητες από ολόκληρες περιοχές, δεν εγκρίνονται νέα τμήματα, με αποτέλεσμα αυτό να σημαίνει το τέλος κάποιων σχολείων για την επόμενη σχολική χρονιά. Ο πρόσφατος νόμος που ψηφίστηκε για την Τεχνική Εκπαίδευση (Γενάρης ‘24) άλλωστε προβλέπει συγχωνεύσεις και κλεισίματα ΕΠΑΛ, δημιουργία «campus» τεχνικής εκπαίδευσης με ΕΠΑΛ, μεταγυμνασιακές σχολές και καταρτίσεις. Εκεί σπρώχνουν μαζικά τη νεολαία. Στη φθηνή κατάρτιση και στη συνέχεια στην ελαστική εργασία χωρίς δικαιώματα.
Το υπουργείο έχει ανακοινώσει τα «11 σημεία» για τη νέα σχολική χρονιά. Ανάμεσα σε αυτά υπάρχει το ψηφιακό φροντιστήριο. Η ακόμα μεγαλύτερη καθιέρωση της τηλεκπαίδευσης δηλαδή. Είναι ενδεικτικό άλλωστε ότι οι αναπληρωτές που προσλαμβάνονται εκεί, πέρα από τη μοριοδότηση που ισχύει (προσοντολόγιο), πρέπει να περάσουν από συνέντευξη, να παραδώσουν βιογραφικό, να παρουσιάσουν σχέδια μαθηματών και βιντεοσκοπημένη μικροδιδασκαλία. Σε αυτό μοριοδοτείται και η προσωπικότητα(!) του καθένα! Εγκαινιάζονται οι «ψηφιακές τάξεις», δηλαδή τάξεις χωρίς εκπαιδευτικούς σε Γαύδο και Αρκιούς! Την ίδια στιγμή έρχεται ένα πλαίσιο πειθάρχησης των μαθητών με νέες πιο αυστηρές ποινές και αποβολές.
Και φυσικά είναι όλα αυτά που σκέφτεται (φανερά ή κρυφά) το σύστημα και θέλει να προωθήσει. Το εθνικό απολυτήριο, δηλαδή η εφαρμογή Πανελλαδικών Εξετάσεων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, νέο σύστημα διορισμών αλλά και προσλήψεων αναπληρωτών με γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, αλλά και επέκταση της αξιολόγησης σαν μηχανισμού πειθάρχησης, χειραγώγησης, εκφοβισμού και κατηγοριοποίησης σε όλους τους εκπαιδευτικούς.
Και αν όλα τα παραπάνω μέτωπα είναι πολύ σοβαρά και ανοικτά. Αν και με βάση τη σφαγή που έγινε στις πανελλαδικές εξετάσεις φέτος όλα δείχνουν ότι απαιτείται άμεση, κεντρική και κατά τόπους απάντηση στους δρόμους με απεργιακές κινητοποιήσεις και διαδηλώσεις, οι Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών και οι δυνάμεις που τις καθοδηγούν κάνουν ό,τι μπορούν για να μη γίνει το παραπάνω. Δημιουργούν εφησυχασμούς για τις διώξεις, λέγοντας ότι είμαστε νόμιμοι και δεν μπορούν να μας αγγίξουν, την ίδια στιγμή που όλοι οι αγώνες βγαίνουν παράνομοι. Λέγοντας ότι αυτές οι υποθέσεις κάνουν χρόνια να εκδικαστούν και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας τώρα. Ταυτόχρονα εξοβελίζουν κάθε προοπτική Γενικών Συνελεύσεων και απεργιακών κινητοποιήσεων. Αναπαράγουν τα κυρίαρχα αφηγήματα ότι δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Διαλύουν τις συνειδήσεις του κόσμου, αποπροσανατολίζοντας, με «νομικές ενέργειες» που πρέπει να γίνουν για να δικαιωθούν στον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση.
Η αλήθεια είναι ότι παρ’ όλη τη συντεταγμένη προσπάθεια να διαστρεβλωθεί κάθε κινηματική προοπτική για να περάσει η επίθεση, το σύστημα αδυνατεί να κλείσει τις ρωγμές που έχει ανοίξει με την επίθεσή του στους εκπαιδευτικούς όλα αυτά τα χρόνια. Αντίθετα, τις τροφοδοτεί και τις μεγαλώνει. Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστη η επιμονή των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση όταν επί της ουσίας το σύνολο της ηγεσίας του κάνει τα πάντα για να περάσει. Όλα αυτά τα μέτρα που περνάνε σε συνδυασμό με τα ευρύτερα ζητήματα (ακρίβεια, αβεβαιότητα κτλ) δημιουργούν ένα περιβάλλον με δυνατότητες για μια αγωνιστική φωνή. Τόσο στους μαθητές αλλά και στους εκπαιδευτικούς.
Αυτές τις δυνατότητες συζήτησαν και διερεύνησαν οι Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών στη σύσκεψη που πραγματοποίησαν την 1/9 στην Αθήνα. Στο πώς σε αυτές τις συνθήκες θα πάρουν τις κατάλληλες κινηματικές πρωτοβουλίες για να δημιουργηθούν αντιστάσεις και αγώνες. Για να εκφραστεί άμεσα και στους δρόμους με απεργία και διαδηλώσεις η αντίθεση στην επίθεση της αξιολόγησης, στα κλεισίματα τμημάτων και σχολείων, στις κυβερνητικές πολιτικές και στο κλίμα τρομοκρατίας και διώξεων.