Οι πολυάριθμες συμπτύξεις και συγχωνεύσεις τμημάτων σε όλη την Ελλάδα και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αποτελούν αυτήν την περίοδο την αιχμή της επίθεσης που ξεδιπλώνει η κυβέρνηση με μεγάλη μανία και από πολλές πλευρές στα δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών. Επακόλουθά τους είναι η κατάργηση τμημάτων, τα κλεισίματα σχολείων και η σαρδελοποίηση των παιδιών σε μικρές αίθουσες και κτίρια χωρίς καμία φροντίδα και συντήρηση.
Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, οι συγχωνεύσεις έχουν ως αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να στοιβάζονται 27 παιδιά (25 συν 10% ορίζει ο νόμος) σε λίγα τετραγωνικά, σε προκάτ αίθουσες, όπως στο 4ο Δημοτικό Μαρκόπουλου. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως στο 4ο Δημοτικό Καισαριανής, συγχωνεύονται δύο τμήματα σε ένα των 24 παιδιών, με 9 από αυτά με διαγνώσεις ειδικών αναγκών και μαθησιακών δυσκολιών! Πολλές και οι περιπτώσεις σχολείων που κλείνουν οριστικά, όπως το 18ο Δημοτικό Κορυδαλλού στην Αττική, αλλά και πολλά δημοτικά και νηπιαγωγεία από τη Μακεδονία ως την Κρήτη!
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η κατάσταση είναι ακόμα πιο τραγική. Ολιγομελή τμήματα καταργούνται και οι μαθητές στοιβάζονται σε τμήματα ακόμα και των 30 ατόμων! Μόνο στον Πειραιά προβλεπόταν το κλείσιμο 160 τμημάτων ΕΠΑΛ! Σε πολλές περιπτώσεις επιβάλλεται η μετακίνηση σε άλλο σχολείο, όπως στο 4ο ΓΕΛ Ιλίου. Ενώ στο ΓΕΛ Λουσικών στη Δυτική Αχαΐα, τα παιδιά λόγω της κατάργησης τμήματος θα αναγκαστούν να μετακινηθούν 22 χιλιόμετρα για να κάνουν μάθημα! Όσο για τους εκπαιδευτικούς, πολλοί βγαίνουν υπεράριθμοι και θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολείο, ενώ ταυτόχρονα το κράτος μειώνει και τις προσλήψεις των αναπληρωτών! Παράλληλα, ετοιμάζεται και το έδαφος για την εφαρμογή του τελευταίου νόμου για την Τεχνική Εκπαίδευση, με στόχο να σπρώξουν τη νεολαία στη φθηνή κατάρτιση και μαθητεία.
Η οργή και η αγανάκτηση εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών για το ζήτημα αποτυπώνεται στην πληθώρα διαμαρτυριών και κινητοποιήσεων σε όλη την επικράτεια. Κινητοποιήσεις σε κεντρικό αλλά και σε τοπικό επίπεδο, σε σχολεία και διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Κάτω από την πίεση που ασκήθηκε, υπήρξαν κάποιες εξαιρέσεις από τις συγχωνεύσεις ολιγομελών τμημάτων. Γεγονός όμως που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να δημιουργεί εφησυχασμό.
Οι διαθέσεις του συστήματος φάνηκαν στην αναίτια προσαγωγή από την αστυνομία του δάσκαλου Παναγιώτη Αργυράκη, μέλους του Εκπαιδευτικού Ομίλου, κατά τη διάρκεια της παράστασης διαμαρτυρίας των σωματείων εκπαιδευτικών «Ηρώ Κωνσταντοπούλου» και «Κώστας Βάρναλης» στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής στην Ελευσίνα. Το υπουργείο στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα εκφοβισμού και τρομοκρατίας σε όποιον εκπαιδευτικό αντιστέκεται και προσπαθεί να καταστείλει τις αγωνιστικές διαθέσεις του κλάδου.
Σε πιο κεντρικό επίπεδο, έγιναν συγκεντρώσεις στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής αλλά και στο υπουργείο Παιδείας. Στο ΥΠΑΙΘΑ αναδείχθηκε από τις ομοσπονδίες και τις συνδικαλιστικές ηγεσίες ως κύριο αίτημα η συνάντηση με τον υπουργό! Έτσι, μια ομάδα μελών ΔΣ των ομοσπονδιών και προέδρων σωματείων που ελέγχουν ΠΑΜΕ και Παρεμβάσεις αποπειράθηκαν να μπουν στο υπουργείο, με τις δυνάμεις καταστολής να απαντούν με ξύλο και χημικά περιορισμένης έκτασης. Αργότερα, κάποιος γραμματέας του υπουργείου συναντήθηκε με τα μέλη των ΔΣ των ομοσπονδιών στον προαύλιο χώρο, για να τους ενημερώσει ότι ο υπουργός δεν θα τους δεχτεί!
Δύο βασικά συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε από τις μέχρι τώρα κινητοποιήσεις: Πρώτον ότι οι συνδικαλιστικές ηγεσίες ούτε θέλουν ούτε μπορούν να σηκώσουν το βάρος της συγκρότησης ενός πραγματικού απεργιακού αγώνα με συνελεύσεις και διαδηλώσεις. Και δεύτερον, και πολύ σημαντικό, ότι οι κινητοποιήσεις δείχνουν πως εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές είναι σε μεγάλο αναβρασμό, η οργή ξεχειλίζει και αναδεικνύονται δυνατότητες και αγωνιστικές διαθέσεις ώστε να δοθεί η μάχη απέναντι στην επίθεση που δέχονται.