Με το άνοιγμα της σχολικής χρονιάς ανακοινώθηκαν 11 αλλαγές στα σχολεία από τον υπουργό Παιδείας Πιερρακάκη. Το υπουργείο διατυμπανίζει πως ο στόχος όλων αυτών των μέτρων είναι «η βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής ζωής». Αυτές οι αλλαγές στην ουσία τους, αντιθέτως, έρχονται να πλαισιώσουν τους πιο σκληρούς ταξικούς φραγμούς που έχουν εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τράπεζα θεμάτων). Στόχος είναι να προωθηθεί και να εδραιωθεί περαιτέρω το κλίμα της σκληρής εντατικοποίησης της σχολικής ζωής των μαθητών, αλλά και της πειθάρχησης, ώστε να μη σηκώνουν κεφάλι στα ταξικά σχολεία που χτίζουν. Θα προσπαθήσουμε παρακάτω λοιπόν να διαφωτίσουμε ορισμένες πτυχές αυτών των αλλαγών.
Ανακοινώνεται για τη νέα σχολική χρονιά «μαζικός διορισμός εκπαιδευτικών» και η «εφαρμογή διαδραστικών συστημάτων μάθησης». Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές όμως βιώνουν ήδη μια εντελώς διαφορετική κατάσταση από αυτήν που το υπουργείο περιγράφει. Οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς είναι ηχηρές, ενώ παραμένουν πολλοί εκπαιδευτικοί αδιόριστοι ή διορισμένοι με ελαστικές σχέσεις εργασίας, αναπληρωτές εκτός του τόπου κατοικίας τους, να μην έχουν ακόμα και πού να μείνουν. Ταυτόχρονα, μιλούν για την εφαρμογή διαδραστικών πινάκων, την ίδια στιγμή που υπάρχουν σοβαρές και βασικές ελλείψεις σε υλικά απαραίητα για την εκπαιδευτική διαδικασία, σε υλικοτεχνική υποδομή στις σχολικές εγκαταστάσεις, καθαριότητα κ.λπ. Το υπουργείο στην πραγματικότητα προχωρά σε οικονομικό στραγγαλισμό στα σχολεία, δεν δίνει ούτε ένα ευρώ και το κόστος μετακυλίεται στους γονείς, στις λαϊκές οικογένειες.
Οι ταξικοί φραγμοί που έχουν εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια, η ΕΒΕ, η δυσκολία των θεμάτων στις Πανελλαδικές έχουν κάνει το Λύκειο αλλά και τις μικρότερες τάξεις έναν εξαντλητικό αγώνα δρόμου. Οι Πανελλήνιες που έδωσαν οι μαθητές φέτος αποδείχτηκαν «σφαγείο» με χιλιάδες υποψήφιους εκτός σχολών. Οι μαθητές έχουν να αντιμετωπίσουν μια δαιδαλώδη ύλη ανά μάθημα και με το «πολλαπλό βιβλίο» που εισάγει το υπουργείο θα πρέπει να τη διαβάζουν από πολλά βιβλία ταυτόχρονα και σε ψηφιακή μορφή. Είναι στην ουσία του η κατάργηση του δωρεάν βιβλίου και η επέκταση της ήδη τεράστιας ύλης.
Οι λαϊκές οικογένειες αφαιμάζονται οικονομικά, δίνοντας υπέρογκα ποσά στα φροντιστήρια, και πάλι ούτε τα φροντιστήρια είναι αρκετά για να επιβιώσουν οι μαθητές μέχρι τη Γ’ Λυκείου ή να καταφέρουν να περάσουν στο πανεπιστήμιο. Το υπουργείο προωθεί το «ψηφιακό φροντιστήριο», δηλαδή βάζει μαθητές και εκπαιδευτικούς να κάνουν ενισχυτική διδασκαλία μπροστά από μια οθόνη. Την ίδια λύση της «εξ αποστάσεως εκπαίδευσης» προτείνει και στην περίπτωση σχολείων σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως στη Γαύδο και στους Αρκιούς! Η τηλε-εκπαίδευση είτε στο επίπεδο ενισχυτικής διδασκαλίας είτε στο κύριο σώμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι μια κοροϊδία. Στην πραγματικότητα είναι αποκλεισμός από την εκπαιδευτική διαδικασία αυτών των παιδιών, σε συνθήκες φτωχοποίησης των οικογενειών τους.
Μια από τις βασικές αλλαγές του Πιερρακάκη είναι και η αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας των σχολείων, ο οποίος προβλέπει «αυστηροποίηση των ποινών και των απουσιών» με δυσμενείς συνέπειες για μαθητές αλλά και γονείς. Συγκεκριμένα, ως ποινές προβλέπονται έως και πενθήμερες αποβολές και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και καταγραφή στο ποινολόγιο. Ταυτόχρονα, σε περίπτωση πρόκλησης καταστροφών σε σχολική εγκατάσταση από μαθητές βαρύνονται οι γονείς με ποινικές και οικονομικές ευθύνες, όπου καλούνται να καλύψουν τη ζημιά, αλλιώς θα βρεθούν να χρωστούν στην εφορία! Το υπουργείο προφασίζεται για την εφαρμογή αυτών των μέτρων την «αντιμετώπιση της σχολικής βίας (μπούλινγκ)» και ανοίγει ονλάιν πλατφόρμα για αυτό το θέμα. Όμως το ίδιο το σύστημα που ασκεί τη χειρότερη βία στον εργαζόμενο λαό, γεννά τη βία με την πολιτική του, με τα πρότυπα που προβάλλει, αλλά και τον εκτοπισμό κομματιών νεολαίας στο περιθώριο.
Ο στόχος αυτών των μέτρων είναι η επιβολή ενός ασφυχτικού κλίματος πειθάρχησης των μαθητών, να χωνέψουν από αυτή τη μικρή ηλικία πως δεν πρέπει να σηκώνουν κεφάλι, να μην αντιστέκονται, να μην κάνουν κατάληψη. Και η απειλή μεταφέρεται και στους γονείς πλέον. Οι αγωνιστές μαθητές θα στοχοποιούνται, θα είναι αντιμέτωποι με σοβαρές ποινές αν αγωνίζονται, με την κατηγορία ότι «παρεμποδίζουν τη σχολική διαδικασία» και ότι ενδεχόμενα «προκαλούν φθορές στο κτίριο» σε περίπτωση κατάληψης, με ό,τι συνέπειες αυτό θα έχει για τους γονείς τους.
Η ουσία λοιπόν των παραπάνω μέτρων είναι η δημιουργία ενός αυταρχικού κλίματος ώστε να θωρακιστεί το υπουργείο απέναντι στους αγώνες μαθητών και εκπαιδευτικών. Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα πρέπει να αντισταθούν μαζικά σε αυτές τις αλλαγές, αλλά και να παλέψουν για την ανατροπή των βάρβαρων ταξικών φραγμών που έχουν επιβληθεί (ΕΒΕ, τράπεζα θεμάτων) αλλά και αυτών που έρχονται (εθνικό απολυτήριο - τριπλές πανελλήνιες στο Λύκειο).