Μετά από αρκετές διαβουλεύσεις και συσκέψεις του υπουργείου Ανάπτυξης και Εμπορίου με τους βιομηχάνους τροφίμων και τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ, η λίστα των 50 προϊόντων που θα απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού» λέγεται πως θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται σε μια με δύο εβδομάδες.
Η πολιτική ορθότητα τους μάρανε! Λες και τώρα που το καλάθι είναι του νοικοκυριού και όχι της νοικοκυράς θα είναι πιο γεμάτο!
Πρόκειται για μια επιχείρηση παραπλάνησης του λαού, ο οποίος στενάζει κάτω από την απίστευτη ακρίβεια. Η κυβέρνηση θέλει να του δείξει ότι κάτι κάνει για να τον υποστηρίξει.
Στην πραγματικότητα, ο …λαλίστατος υπουργός Γεωργιάδης δεν έχει καταφέρει καν να πείσει τα σούπερ μάρκετ να εφαρμόσουν το μέτρο. Τόσο οι ιδιοκτήτες τους, όσο και οι προμηθευτές τους, δηλαδή οι βιομηχανίες τροφίμων, συμφώνησαν, όπως φαίνεται, σε μια λίστα με 31 κατηγορίες προϊόντων, όμως εκφράζουν σοβαρές αμφιβολίες για το αν τελικά θα μπορέσει να λειτουργήσει.
Η βασική ανησυχία τους είναι το κατά πόσον εξασφαλίζεται η εφαρμογή των κανόνων του ανταγωνισμού. Ήδη έχει γίνει ανέκδοτο ότι η λίστα περιλαμβάνει μόνο τα μακαρόνια Νο6, τα οποία επιλέχτηκαν επειδή έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Αυτό σημαίνει, όμως, ότι θα ευνοηθεί αυτό το προϊόν έναντι των ανταγωνιστικών του.
Παράπονα υπάρχουν, φυσικά, και σε σχέση με τα περιθώρια και των βιομηχάνων και των σούπερ μάρκετ να απορροφήσουν μέρος του αυξημένου κόστους, ώστε να κρατούν τις τιμές χαμηλά. Κι εδώ αναδεικνύεται ο ταξικός χαρακτήρας του ζητήματος των τιμών και της ακρίβειας. Γιατί αυτό που λένε οι καπιταλιστές είναι ότι δεν είναι διατεθειμένοι να μειώσουν το ποσοστό κέρδους τους για να κρατήσουν τις τιμές χαμηλά. Και συνεχώς υπενθυμίζουν ότι η οικονομία είναι ελεύθερη και κανείς δεν μπορεί να τους υποχρεώσει να το κάνουν!
Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι σε όλη τη συζήτηση, τα δημοσιεύματα και τις εξαγγελίες γύρω από το μέτρο, δεν υπάρχει πουθενά η παραμικρή δέσμευση για τον τρόπο εφαρμογής του. Το πιο σημαντικό: Πουθενά δεν λέγεται ότι τα προϊόντα της λίστας δεν θα ακριβαίνουν, απλά λέγεται ότι ίσως θα ακριβαίνουν λίγο. Πόσο είναι άραγε το λίγο, κανείς δεν λέει!
Επίσης, ορίστηκε ότι κάθε 15 ημέρες θα αλλάζουν τα προϊόντα, στις ίδιες, όμως, κατηγορίες. Δηλαδή σε 15 ημέρες θα δούμε …άλλο νούμερο μακαρόνια στη λίστα! Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας μπορούν να είναι στη λίστα και μάλιστα επισημαίνεται ότι δεν έχει οριστεί το ποσοστό τους έναντι των επωνύμων. Πάντως, τα σούπερ μάρκετ καλούνται να χρησιμοποιήσουν τη λίστα στις προσφορές που έτσι κι αλλιώς κάνουν.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι, με απλά λόγια, η κυβέρνηση μας δουλεύει! Το μέτρο δεν θα έχει απολύτως κανένα πρακτικό όφελος για τις άδειες τσέπες του λαού. Έτσι κι αλλιώς, τα σούπερ μάρκετ, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού μεταξύ τους και μεταξύ των προμηθευτών τους, κάθε βδομάδα κάνουν προσφορές και αυτό συμβαίνει χρόνια τώρα. Και προφανώς ο λαός σπεύδει να τις εκμεταλλευτεί, μπας και ελαφρύνει λίγο το βάρος της διαβίωσής του. Τι διαφορά έχει η λίστα από αυτό; Καμία! Απλά, οι προσφορές γίνονται υπό …την αιγίδα του κράτους!
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που διαμαρτύρονται τα σούπερ μάρκετ και οι βιομηχανίες τροφίμων. Θέλουν να κρατήσουν για τον εαυτό τους την επιλογή του αν και πότε θα κάνουν προσφορές, τι ύψους και σε ποια προϊόντα. Η κυβέρνηση προσπαθεί να τους καθησυχάσει υποσχόμενη ότι θα δοθούν οι ίδιες ευκαιρίες σε όλους και θα τηρηθεί ο ανταγωνισμός, όμως το κεφάλαιο δεν θέλει ακόμα ούτε καν αυτόν τον ελάχιστο περιορισμό. Δεν αποκλείεται αυτές οι δυσαρέσκειες να οδηγήσουν το εγχείρημα σε αποτυχία.
Η κυβέρνηση τα γνωρίζει όλα αυτά, όπως και τις αδυναμίες και τις ασάφειες του μέτρου. Γι’ αυτήν μετράει, ωστόσο, περισσότερο να δείξει ότι κάτι κάνει για να καταπολεμήσει την ακρίβεια. Όμως ο λαός δεν μπορεί να εξαπατηθεί τόσο εύκολα. Την ανηφόρα των τιμών την ζει καθημερινά και θα καταλάβει πολύ καλά και πολύ γρήγορα ότι το καλάθι του νοικοκυριού δεν θα τον ανακουφίσει και ότι η κυβέρνηση παίζει με τη φτώχεια και τη μιζέρια του.
Ο Γεωργιάδης δήλωσε πως στόχος είναι «να “χτίσουμε” ένα καλάθι προϊόντων που θα προσφέρεται στον Έλληνα καταναλωτή στις χαμηλότερες δυνατές τιμές, κάτω από τον πληθωρισμό». Ο οποίος, τον Σεπτέμβριο που πέρασε έφτασε το 12%. Το νούμερο αυτό όμως, διαμορφώθηκε με αυξήσεις 13,5% στη διατροφή, 35,4% στη στέγαση (λόγω ενοικίων, ρεύματος και θέρμανσης) και 14,2% στις μεταφορές. Βασικές ανάγκες της ζωής, δηλαδή, κοστίζουν όλο και περισσότερο. Μάλιστα σημειώνεται ότι ο δείκτης του κόστους διατροφής αυξάνεται για 16ο μήνα στη σειρά!
Αυτό το καλάθι, λοιπόν, για το οποίο κανένας δεν δεσμεύεται σε τίποτα, δεν πρόκειται να αλλάξει αυτή τη ζοφερή πραγματικότητα. Γιατί στην ουσία, τα μόνα αδιαπραγμάτευτα μεγέθη είναι τα κέρδη του κεφαλαίου και η υψηλή φορολογία. Όλα τα άλλα, μαζί και η ίδια η ζωή των ανθρώπων του λαού είναι διαπραγματεύσιμα, αν όχι αναλώσιμα…