Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εν μέσω καραντίνας και απαγορεύσεων, γίνεται ολοένα και πιο δυσμενής για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Στην αβεβαιότητα και στα αρνητικά της τηλε-εκπαίδευσης επικάθονται και νέα αρνητικά δεδομένα που διαμορφώνει το υπουργείο, με αποκορύφωμα να φέρει σε διαβούλευση σε αυτές τις συνθήκες ένα βάρβαρο νομοσχέδιο που απεργάζεται εδώ και καιρό. Εκατοντάδες μαθητές στη χώρα μας αγωνιούν για το πώς θα συνεχιστεί η σχολική χρονιά και για τους όρους με τους οποίους καλούνται να δώσουν εξετάσεις, ιδιαίτερα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, και το υπουργείο τούς φέρει πισώπλατα ένα ακόμα δυνατό χτύπημα.
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ξεκινήσει τις διαδικασίες για την κατάθεση του νομοσχεδίου Κεραμέως όσο τα σχολεία είναι κλειστά και μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι κλεισμένοι σπίτια τους αποτελεί μια ηχηρή κυβερνητική ατιμία, που φανερώνει τον θρασύδειλο χαρακτήρα αυτής της κυβέρνησης. Είναι ξεκάθαρο πως η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται την υγειονομική κρίση για να επιβάλει τις μαύρες επιδιώξεις της και στην εκπαίδευση. Τα μέτρα που πρόκειται να περάσει αποκαλύπτουν βαθιά εχθρότητα και ταξικό μίσος απέναντι στα παιδιά του λαού και της εργατικής τάξης στα σχολεία.
Στις 22/4 λοιπόν (και μετά μπαράζ δημοσιευμάτων της γνωστής παρέας των Μέσων Μαζικής Εξαπάτησης) η κυβέρνηση παρουσίασε τους άξονες του πολυνομοσχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει:
- Εισαγωγή μαθημάτων στο Νηπιαγωγείο και πιο συγκεκριμένα Αγγλικών και Πληροφορικής!
- Αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων από 4 σε 7 στο Γυμνάσιο.
- Θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής που θα ισχύει ως προαπαιτούμενο για το σύνολο των σχολών. Ενδεχομένως, επιπρόσθετη βάση εισαγωγής ανά σχολή, η οποία θα καθορίζεται από την κάθε σχολή.
- Θεσμοθέτηση εξετάσεων πανελλαδικού τύπου (μέσω κλήρωσης από Τράπεζα Θεμάτων) και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, των οποίων η επίδοση θα προσμετράται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια. Αύξηση αυτών των εξεταζόμενων μαθημάτων σε 8-7-5 (για Α’, Β’, Γ Λυκείου) από 8-6-4.
- Επαναφορά της αναγραφής της διαγωγής στους τίτλους σπουδών.
- Αξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών και επιμόρφωση εκπαιδευτικών.
Υπάρχουν ακόμα και δευτερεύουσες διατάξεις οι οποίες, ανάλογα με την ακριβή τους μορφή, μπορεί να έχουν τελικά και σημαντικό ρόλο στο θεάρεστο έργο της κλιμάκωσης της επίθεσης. Τέτοιες είναι: διατάξεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, νέες θεματικές ενότητες από το νηπιαγωγείο έως το γυμνάσιο, διευκόλυνση της σύμπραξης(;) ελληνικών με ξένα πανεπιστήμια. Τέλος, έχει ανοίξει ο δρόμος (αλλά δεν θα ισχύσει για φέτος) για τη γενναία (όπως είχε… υποσχεθεί η κυβέρνηση) μείωση των εισακτέων τόσο κεντρικά όσο και σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Πιο συγκεκριμένα για κάποια από τα μέτρα:
Στα παραπάνω, πρέπει να προσθέσουμε και κάποια στοιχεία ακόμα σε σχέση με την ιδιαίτερη φετινή συγκυρία: Στις πανελλήνιες εξετάσεις η δυσκολία των θεμάτων έχει αυξηθεί ραγδαία τα τελευταία χρόνια, με τους αριθμούς των εισακτέων να μειώνονται σημαντικά. Στην ήδη υπάρχουσα δυσκολία των πανελληνίων έρχονται να προστεθούν νέοι δυσμενείς όροι που έχει επιβάλει το υπουργείο Παιδείας με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού. Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε μείωση της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, αλλά η ύλη που έχει ανακοινωθεί δεν είναι η διδαχθείσα ως τώρα στα σχολεία. Από ό,τι φαίνεται θα την προχωρήσουν με γοργούς ρυθμούς από τα μέσα Μαΐου που θα ανοίξουν τα σχολεία για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, για να στείλουν άμεσα τους μαθητές σε ένα εξεταστικό σφαγείο τον Ιούλη. Όσα παιδιά από φτωχοποιημένες οικογένειες δεν έχουν πρόσβαση σε φροντιστήρια και δεν έχουν ολοκληρώσει την ύλη με έξτρα βοήθεια, που συνεπάγεται τεράστια οικονομικά βάρη για τους γονείς, θα πάνε αβοήθητοι και με λιγότερες ευκαιρίες να δώσουν εξετάσεις.
Τα μαθήματα τηλεκπαίδευσης που έχει επιβάλει το υπουργείο κάνουν πιο δύσκολη την κατάσταση. Δεν μπορούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου σε καμία περίπτωση να δώσουν εξετάσεις μέσα από τηλεκπαίδευση. Η διαδικασία της διά ζώσης διδασκαλίας σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υποκατασταθεί από την τηλεκπαίδευση, ενώ πολλοί μαθητές είναι έξω από αυτή τη διαδικασία γιατί δεν διαθέτουν τα μέσα τηλεκπαίδευσης. Το υπουργείο Παιδείας αποφεύγει το βασικό ζήτημα της δραστικής μείωσης της ύλης που θα δώσει στους μαθητές όλων των βαθμίδων τη δυνατότητα να ανασάνουν. Άμεσα θύματα αυτής της κατάστασης είναι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου που θα δώσουν κυριολεκτικά αγώνα δρόμου μαζί με τους εκπαιδευτικούς για να αντεπεξέλθουν στη νέα ύλη.
Η κυβέρνηση και στον τομέα της εκπαίδευσης τηρεί μια ξεδιάντροπη στάση την ίδια ώρα που ο λαός βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλαπλούς κινδύνους. Φάνηκε πως τα μέτρα που πήρε δήθεν “για την πρόοδο των μαθητών” εν μέσω πανδημίας ήταν ο προπομπός του βάρβαρου νομοσχεδίου που δεν δίστασε να φέρει ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες. Μοχλός για να περάσει όλο το εύρος της επίθεσης είναι η “αξιολόγηση” καθηγητών, μαθητών ακόμα και της σχολικής μονάδας. Μέσα από την τηλεκπαίδευση προωθήθηκε σε μεγάλο βαθμό το ηλεκτρονικό φακέλωμα μαθητών και εκπαιδευτικών. Στο νομοσχέδιο Κεραμέως, μια από τις βασικότερες διατάξεις είναι η αυστηροποίηση του πλαισίου της “αξιολόγησης” και η αποφασιστική εφαρμογή της.
Η θρασύδειλη κίνηση του υπουργείου να προχωρήσει στη διαβούλευση και στην άμεση ψήφιση του νομοσχεδίου Κεραμέως όσο μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι σε καραντίνα και δεν μπορούν να βρεθούν, να συζητήσουν και να χτίσουν τις αντιστάσεις τους υποδηλώνει όμως και φόβο απέναντι στην οργή μαθητών και εκπαιδευτικών. Αν η κυβέρνηση σπάει την καραντίνα και προχωρεί σε μια τέτοια επιθετική κίνηση, πρέπει να τη σπάσουμε και εμείς. Συνδικαλιστικά όργανα εκπαιδευτικών, σύλλογοι γονέων και μαθητικά συνδικαλιστικά όργανα πρέπει να πάρουν μαζικές αποφάσεις αγώνα για την ανατροπή του νομοσχεδίου Κεραμέως. Μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς πρέπει να ενημερώσουν και να ενημερωθούν, να προχωρήσουν άμεσα ακόμα και σε αυτές τις συνθήκες σε κινητοποιήσεις.