Εν μέσω της εξελισσόμενης πανδημίας του κορωνοϊού, το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να επιβάλλει μια ψεύτικη κανονικότητα στα σχολεία. Η τηλεκπαίδευση έχει αρχίσει να εφαρμόζεται στα σχολεία και το Υπουργείο Παιδείας επαινεί την «καλή λειτουργία» της. Η πραγματικότητα είναι, όμως, διαφορετική από αυτή που μας παρουσιάζουν. Είναι μεγάλη η πλειονότητα των παιδιών που δεν συμμετέχουν, γιατί μπορεί να μην έχουν πρόσβαση στο ίντερνετ ή κάποιο ηλεκτρονικό μέσο σύνδεσης. Ταυτόχρονα, είναι εμφανές πως δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία και οι μαθητές της Γ’ Λυκείου δεν μπορούν να δώσουν εξετάσεις με αυτούς τους όρους! Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, αποφεύγεται σκοπίμως από το Υπουργείο να γίνει δήλωση για κάποια ενδεχόμενη μείωση της ύλης.
Σε σχετικές δηλώσεις του Υπουργείου Παιδείας στις 2/4/2020, αναφέρεται πως «σχετικά με το μέτρο της μείωσης της ύλης, θα αποφασιστεί αφού πρώτα υπολογιστούν οι διδακτικές ώρες που χάθηκαν, ενώ τα δύο πρόσθετα μέτρα είναι η παράταση της σχολικής χρονιάς και η μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης των Πανελλαδικών». Και όσο ακόμα αυτές οι γραμμές γράφονται, αναμένουμε κάποια ανακοίνωση για μείωση της ύλης για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Το μόνο σενάριο που επιβεβαιώνουν είναι η παράταση της σχολικής χρονιάς και η εύρεση τρόπων για «να γίνει πιο εντατική η διαδικασία της μάθησης», όπως η ίδια η Υπουργός ανέφερε. Δεν γίνεται καμία αναφορά, επίσης, για κάποια ενδεχόμενη ματαίωση των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων.
Όλες αυτές οι δηλώσεις αφήνουν πολλές ασάφειες και ερωτήματα. Ένα βασικό ερώτημα είναι αν μέσω τηλεκπαίδευσης και με πολλούς μαθητές έξω από αυτή, θα προχωρήσουν την ύλη. Και μάλιστα αν οι εργασίες που αναθέτονται κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης θα προσμετρηθούν στη βαθμολογία των μαθητών. Θα υπάρξει όντως μείωση της ύλης και σε ποιο βαθμό; Το Υπουργείο σκοπίμως αποφεύγει να δώσει σαφείς απαντήσεις για το τι θα γίνει με την ύλη, αλλά και με το πώς θα αξιοποιηθεί η τηλεκπαίδευση.
Με τα μέτρα που έχει ανακοινώσει τους τελευταίους μήνες (τράπεζα θεμάτων, βάση του 10, Εθνικό Απολυτήριο κ.λπ.), η κυβέρνηση έχει αποδείξει πως η πολιτική που ακολουθεί είναι εχθρική προς τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών και μεθοδεύει με κάθε τρόπο τον αποκλεισμό τους από την εκπαίδευση. Εν μέσω υγειονομικής κρίσης, βρίσκουν την ευκαιρία να περάσουν από την πίσω πόρτα τις επιδιώξεις τους. Η τηλεκπαίδευση είναι ένας ακόμα ταξικός φραγμός, αφού αυτομάτως αποκλείονται μαθητές από φτωχά λαϊκά στρώματα, που δεν έχουν τα μέσα να συμμετάσχουν. Ταυτόχρονα, μέσα από τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης εφαρμόζονται από την πίσω πόρτα και άλλα μέτρα, όπως το ηλεκτρονικό φακέλωμα μαθητών και εκπαιδευτικών, καθώς και άλλα αντιδραστικά μέτρα όπως η «αξιολόγηση» και ο «ατομικός φάκελος μαθητή», που εδώ και καιρό προωθούνται. Μένει ερωτηματικό το πόσο ακόμα θα συνεχίσει το Υπουργείο να επιβάλλει την εκπαίδευση των μαθητών με αυτούς τους όρους και αν το ήδη αρνητικό δεδομένο που έχει δημιουργήσει η τηλεκπαίδευση θα το ανασύρει μελλοντικά για να πετύχει τις αντιλαϊκές επιδιώξεις του.
Οι διαθέσεις του Υπουργείου Παιδείας έχουν αποκαλυφθεί, παρά τις υπεκφυγές του να δώσει σαφείς απαντήσεις. Θα εξοντώσει τους μαθητές για να «βγει η ύλη»! Όταν ανοίξουν τα σχολεία, οι μαθητές θα βρεθούν αντιμέτωποι με μεγαλύτερη εντατικοποίηση, με μαθήματα μέχρι αργά μέσα στις διακοπές του καλοκαιριού και μετά με το σφαγείο των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων. Θα επιβάλλουν ένα ασφυχτικό κλίμα εντατικοποίησης στα σχολεία, που θα αποτελεί προθάλαμο για τα μέτρα που στοχεύουν να εφαρμόσουν. Και όλα τα παραπάνω θα επιβληθούν φυσικά με το πρόσχημα να βγει η ύλη.
Μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς πρέπει να ενώσουν τις φωνές τους και να αντισταθούν σε αυτή την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Η αγωνία των μαθητών της Γ’ Λυκείου δεν μπορεί να παρατείνεται άλλο. Να διεκδικήσουν μείωση της ύλης σε όλες της βαθμίδες, τη μη παράταση της σχολικής χρονιάς και τη ματαίωση των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων.